Mobile First Index – czy strona przystosowana pod urządzenia mobilne jest konieczna?

Przez na

Zmiana w ustalaniu rankingu Google. Działanie Google, które ma skłonić właścicieli stron internetowych do stworzenia jej mobilnej wersji.

Co to jest Mobile First Index?

Inaczej index wyszukiwarki. Robot indeksujący, sprawdzający zawartość stron internetowych. Zbiera informacje o zawartości witryny internetowej i przesyła je do katalogu czyli indeksu. Zgromadzone dane służą do ustalania rankingu stron Google i wg. niego wyświetlane są odpowiedzi na dane zapytanie w wyszukiwarce. Dotychczas takiej ocenie poddawane były wszystkie strony natomiast Mobile First Index będzie sprawdzał obie wersje, ale oceniana będzie ta mobilna. Mogące wystąpić w niej błędy takie jak okrojony content, czy inne elementy jak długi czas ładowania mogą wpłynąć na punktację strony.

Dobra strona mobilna

Według Google strona mobilna to ma być standard z tego względu, że większy jest obecnie udział wyszukiwań w internecie z urządzeń mobilnych niż desktopowych. Dobra strona dla użytkowników smartfonów i innych urządzeń tego typu, to taka z uproszczonym, rozwijanym menu, intuicyjną nawigacją i odpowiednio dużymi przyciskami. Jednym z poważniejszych problemów w tym przypadku jest zgubienie skali, czy „rozjechanie” się strony. Ze strony użytkowników mobilnych jest to duże utrudnienie. Ciężko się na takiej stronie odnaleźć, poruszać, czy wykonać jakąkolwiek akcję. Często użytkownikom urządzeń mobilnych przeszkadzają okienka pop-up. Można z nich zrezygnować albo je dostosować.

Jak Google nas widzi

Problemy pojawiają się wtedy gdy zaistnieją różnice między wersją na komputer, a wersją mobilną. Dobra strona mobilna powinna wg Google spełniać oczekiwania użytkowników mniejszych ekranów. Poruszają się oni po stronach internetowych inaczej ze względu na rozmiar wyświetlacza. Dlatego mając stronę mobilną warto sprawdzić, jak się ona wyświetla na wielu różnych urządzeniach. Dobrze działająca nawigacja między podstronami, zgodny content i szybkie ładowanie to podstawa. Jeśli mamy już stronę dostosowaną czyli responsywną, sprawdźmy ją pod kątem optymalizacji, a szczególnie szybkości ładowania. Test optymalizacji mobilnej pozwoli nam sprawdzić czy nasza strona mobilna odpowiada standardom.

Dobra czy zła zmiana

Jest to zmiana w zasadzie konieczna, wymuszona przez użytkowników smartfonów czy innych urządzeń mobilnych. Już bez wprowadzenia Mobile First Index dużo właścicieli witryn i developerów tworzyło wersje mobilne, gdyż zdawało sobie sprawę z trendów i wyciągało z nich wnioski. Ci co zdecydują się na taką zmianę szybciej będą lepiej przygotowani i już w pewnym stopniu zapunktują u Google. Taki dodatkowy bonus za wersję mobilną. Wniosek z tego jest prosty, to nie Google narzuca nam ten trend w projektowaniu stron internetowych, tylko podąża za już istniejącym nurtem. Jaki jest drugi wniosek z zauważonych zmian? Trzeba się bardziej nastawić na wersję mobilną nie tylko tych istniejących ale także nowo tworzonych stron. Mobile First Index ma zostać wprowadzony w 2018 roku. Wszystkie zmiany będą dokonywane etapami tak aby właściciele stron internetowych mogli się swobodnie dostosować.

Pierwsze wersje tego algorytmu nie będą wpływać negatywnie na strony desktopowe. Jednak w przyszłości możemy się nastawiać na całkowite opuszczenie dotychczasowych wersji na komputer. Już teraz mówi się, że korzystniej jest najpierw stworzyć stronę mobilną, a w drugiej kolejności zająć się desktopową.

Źródła:

  1. https://webmasters.googleblog.com/2016/11/mobile-first-indexing.html
  2. https://neilpatel.com/blog/mobile-first-indexing/

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Zostaw komentarz