Co daje poczta elektroniczna w komunikacji biznesowej?

Przez w dniu

E-mail jest to forma przekazu wiadomości w Internecie między poszczególnymi właścicielami kont pocztowych. Poczta elektroniczna daje szereg możliwości i ułatwia przedsiębiorcom komunikację z całym otoczeniem.

Zalety poczty elektronicznej

E-mail zapewnia interakcje osobowe – bardzo ułatwia prowadzenie korespondencji bezpośrednio między przedsiębiorcami, jak i między przedsiębiorcą a klientem. Jest także bardzo ważnym kanałem transmisji reklamy, za pomocą mailingu. Co więcej mailing umożliwia także realizację rynkowych badań marketingowych. Poczta elektroniczna pokonuje bariery czasowe i przestrzenne, a to sprawia, że jest ona niezwykle ważnym narzędziem marketingowym.

E-mail pozwala na:

  • szybkie przesyłanie wiadomości – mail dociera do odbiorcy w przeciągu kilku sekund;
  • oszczędność kosztów związanych z komunikacją – niezależnie od odległości, kraju z którego piszmy, opłata za wysłanie maila jest właściwie nieodczuwalna;
  • elastyczność – odbiorca może odczytać wiadomość w dowolnej chwili i nie musi być obecny przy nadejściu przesyłki.

Poczta dla przedsiębiorcy

biznesmen

Źródło: pexels.com

Komunikacja przedsiębiorstwa z otoczeniem za pomocą poczty elektronicznej ma bardzo duże znaczenie w prowadzeniu firmy. Za pomocą maila przedsiębiorca może wysłać:

  • odpowiedzi na wszelkie zadane, przez nabywców produktów bądź usług, pytania i uwagi;
  • newslettery do stałych, zarejestrowanych subskrybentów;
  • materiały związane z promocją firmy – w postaci tekstu, obrazu, muzyki czy wideo;
  • podziękowania dla klientów za zrobione zakupy;
  • zaproszenia i życzenia.

Dodatkowo każdy właściciel firmy może tworzyć własne grupy dyskusyjne i organizować wideokonferencje.

Indywidualizacja przekazu

Ten aspekt ma bardzo duże znaczenie w zapewnieniu skutecznej komunikacji. Wykorzystywany jest także w podejmowaniu decyzji związanych z podziałem rynku oraz przy robieniu wszelkich badań.

Można to zrobić na podstawie zróżnicowanych list adresowych, które umożliwią ocenę stopnia reakcji pojedynczych segmentów rynku na różne komunikaty. Listy adresowe to zbiór adresów internetowych przyszłych odbiorców, do których są kierowane konkretne informacje.

Przedsiębiorca może utworzyć własną listę adresową, na podstawie udzielonych przed odbiorców zgód, bądź też kupić gotową w specjalnej agencji. Można także pokusić się o stworzenie czatów i grup dyskusyjnych, które w swym charakterze zbliżone są do list adresowych.

Poczta elektroniczna, a kultura korespondencji

W komunikacji opierającej się na mailach bardzo ważna jest forma i styl wypowiedzi oraz argumentacji. Ogólny zbiór zasad i wymiany informacji w sieci stanowi netykieta. Tworzy ona etyczne standardy komunikacji on-line. Do przykładowych elementów netykiety należą zasady działań na różnego rodzaju serwisach społecznościowych, takie jak:

  1. przemyśl każde pytanie, które skierujesz do swoich odbiorców;
  2. nieustannie monitoruj media społecznościowe;
  3. nie obrażaj swoich klientów;
  4. uważaj na to, komu powierzasz dostęp do firmowych profili.
  5. nie usuwaj negatywnych komentarzy i wiadomości, a odnieś się do nich;
  6. podczas kryzysu wykorzystuj umiejętnie komunikacje w mediach społecznościowych;

Poczta elektroniczna to niezwykle istotny środek komunikacji w biznesie, którym bardzo sprawnie powinien posługiwać się każdy przedsiębiorca. Jest to bardzo skuteczne narzędzie marketingowe, które poza informowaniem umożliwia zdobywanie nowych klientów.

 

Źródło:

  • J. W. Wiktor, Komunikacja marketingowa, Warszawa 2013
  • Internet standard, raport „Social Media 2012”

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Zostaw komentarz