Dropshipping co to jest?
Jest wiele nowoczesnych narzędzi oraz modeli sprzedaży internetowej, które ułatwiają prowadzenie e-sklepu. Bardzo często słyszy się o modelu dropshippingowym. Jednak nie każdy wie, co to za model i co się za nim kryje. My wyjaśnimy dziś kilka podstawowych kwestii związanych z tym zagadnieniem.
Jak funkcjonuje dropshipping?
Cały mechanizm działania dropshippingu jest stosunkowo prosty. Sprzedawca gromadzi zamówienia klientów, przekazuje je do realizacji hurtowni, z którą współpracuje, a ta odpowiedzialna jest za proces wysyłki zakupionych w sklepie produktów.
Zysk jaki odnotowuje właściciel sklepu internetowego to różnica między nałożoną przez siebie ceną, a ceną hurtową.
Ważne zalety dropshippingu
Dropshipping to dobra opcja dla niewielkich sklepów internetowych, które sprzedają oferowany towar w mniejszych ilościach. Do podstawowych korzyści, jakie płyną z tego logistycznego modelu sprzedaży, zaliczyć można:
- brak odgórnej alokacji pieniądza w towarze,
- regularny przepływ środków pieniężnych,
- szybkość dostawy towaru,
- brak konieczności posiadania własnego magazynu,
- możliwość rozwijania innych aspektów biznesu,
- opłata za zamówiony towar, w relacji sklep-hurtownia, obowiązuje dopiero po uregulowaniu należności przez klienta,
- w przypadku oferowania wielkogabarytowych produktów właściciel sklepu nie musi martwic się o kwestie magazynowe – to hurtownia dostarcza towar do klienta.
Dropshipping to świetna opcja na start. Wchodzący na rynek sklep internetowy może z powodzeniem oferować produkty, których fizycznie nie posiada. Takie rozwiązanie pozwala także zająć się prowadzeniem swojego biznesu bez konieczności nakładania na niego wielkich pieniędzy. Coraz częściej pojawiają się na polskim rynku platformy oferujące rozpoczęcie działalności właśnie w modelu dropshippingowym.
Czy to się opłaca?
Z reguły tak. Niewielkie ryzyko finansowe, małe koszty założenia biznesu, szybki i stosunkowo prosty start, a także różnorodność oferowanych produktów, dają na prawdę sporą szansę powodzenia sklepowi internetowemu.
Jednak zawsze istnieje ryzyko i jest wiele czynników na które warto zwrócić uwagę – na przykład na to, jaki produkt oferujemy, czy jest na niego popyt, jak będzie wyglądać kwestia integracji sklepu z dostawcą oraz jak zajmiemy się reklamą naszego e-biznesu.
Czy dropshipping ma jakieś wady?
Niestety, nic nie jest doskonałe. Model dropsippingu ma sporą ilość zalet, ale niestety, wytknąć mu można także kilka wad. Warto o nich wiedzieć.
Jedną z negatywnych cech dropshippingu jest utrata przez sklep internetowy pewności związanej z tym, czy dane zamówienie zostanie zrealizowane na czas. Ryzyko związane z tym, czy dostawca wywiąże się ze zrealizowania dostawy w gwarantowanym na stronie sklepu czasie, jest największą wadą dropshippingu. Zdarzyć się może także, że hurtownia nie będzie mieć na stanie towaru, jaki akurat zamówił klient.
Ponadto dość kosztowna obsługa zamówień. Chodzi tutaj o koszt naliczany od każdej paczki. Im więcej przesyłek tym wyższy koszt.
Są to jednak bariery do pokonania i znacznie więcej plusów świadczy o tym, że opcja biznesu działająca w ramach tego modelu, na prawdę się opłaca.
Działalność w dropshippingu
W modelu dropshippingowym możliwe są dwie formy działalności:
- Pierwszą jest sprzedaż we własnym imieniu – w tym przypadku sklep internetowy ponosi pełną odpowiedzialność przed klientem za realizację wszelkich obowiązków umowy kupna-sprzedaży.
- Sprzedaż w charakterze pośrednika – w tej formie e-sklep jest pośrednikiem i spoczywa na nim obowiązek poinformowania klienta z kim w rzeczywistości zawiera on umowę kupna-sprzedaży.
Dropshipping jest świetną propozycją dla tych, którzy obawiają się prowadzenia swojej własnej działalności gospodarczej z powodu niewystarczających środków finansowych. Dla niektórych barierą jest także ryzyko związane z inwestowaniem. W dropshippingu właściciel sklepu internetowego, ani nie musi inwestować dużej ilości pieniędzy w swój biznes, ani fizycznie posiadać towaru, przez co „nie zamraża” swoich środków.
Co zawrzeć w umowie dropshippingowej?
Osoba prowadząca własny sklep internetowy powinna odpowiednio się zabezpieczyć. Konstruując umowę dropshippingową należy bardzo dokładnie ustalić zakres obowiązków każdej ze stron. Chodzi tu przede wszystkim o czas realizacji dostaw, zabezpieczanie paczek, odpowiedzialność za wykonanie złożonego zamówienia. Dodatkowo umowa taka powinna określać model rozliczeń jaki przyjmują strony i czas rozliczenia za dokonane usługi.
Każda umowa powinna także wskazywać na odpowiedzialność hurtowni za jakiekolwiek reklamacje i zwroty – tego musi dopilnować sobie każda osoba chcąca działać na zasadach dropshippingu.