Jak właściwe rozmieścić treści na sklepie internetowym?
Tworzenie witryn sklepów internetowych to bardzo wymagające zadanie. Jeśli sam prowadzisz swój sklep internetowy, pewnie często kontrolujesz witryny swoich konkurentów i zastanawiasz się jak właściwie stworzyć i rozmieścić treści na swoim sklepie. A może jesteś osobą dopiero rozpoczynającą samodzielne działania w branży sklepów internetowych? Niezależnie czy wpisujesz się w pierwszy, czy drugi wariant, ten artykuł podpowie Ci, jak najlepiej rozmieścić content na witrynie i osiągnąć tym samym satysfakcjonujące efekty.
Na co zwrócić uwagę tworząc witrynę sklepu internetowego?
Każda projektowana strona sklepu internetowego powinna:
- być czytelna;
- mieć łatwy mechanizm nawigacji;
- prezentować unikalną i wartościową treść, która nie jest dublowana;
- posiadać konsekwentny i przejrzysty układ oraz całościowy wygląd;
- mieć właściwą strukturę adresów URL;
- szybko się ładować;
- być łatwa w odszukaniu przez zainteresowanych odbiorców.
Kwestia związana ze stworzeniem dobrej witryny internetowej może być dość problematyczna. Jeśli chcesz być właścicielem lubianego i chętnie odwiedzanego sklepu internetowego warto, abyś skorzystał z tych kilku podstawowych zasad. Wówczas dostępność strony dla odbiorców będzie odpowiednia, a ich zadowolenie widoczne.
Strona powinna być czytelna
Cały tekst, wszelkie napisy na graficznych elementach, a także obrazy tła powinny pojawiać się w dostatecznie kontrastowych barwach – na przykład zestawienie bieli i czerni. Nie można stosować tła, które utrudni odbiorcy czytanie zamieszczonych treści. Wszystko powinno być jasne w odbiorze i czytelne. Dodatkowo czcionka, którą zastosowano w opisach – litery nie mogą być ani za duże, ani za małe. Duże litery spowodują, że tekst będzie krzykliwy, małe z kolei będą nieczytelne.
Jeśli na stronie chcesz zamieścić Gify lub animacje, zadbaj o tempo ich wyświetlania, tak aby ich zawartość była przyswajalna przez odbiorcę.
Te wszystkie elementy mają bardzo duże znaczenie w optymalizacji strony i podczas indeksowania są “brane pod lupę” przez boty Google.
Łatwość nawigacji
Osoba odwiedzając sklep internetowy powinna z łatwością znaleźć to, co ją interesuje oraz wiedzieć w jakiej części witryny aktualnie się znajduje. Wszelkie łącza na stronie muszą być czytelne i odróżniać się od pozostałego tekstu, choćby kolorem, a zamieszczone elementy graficzne właściwie oznaczone.
Unikanie duplikacji zamieszczonych treści
Każda strona internetowa, w tym każdy sklep internetowy, powinny stawiać na oryginalne treści, które nie będą powtarzać się na innych podstronach. Chodzi tutaj o duplikację wewnętrzną – bo pamiętajmy, jest i ta zewnętrza, związana z powielaniem treści innych witryn. My skupimy się na tej pierwszej.
Niektórzy właściciele sklepów internetowych cieszą się z fantastycznego i unikatowego contentu, jaki zamieszczają na swoich sklepach internetowych. Jednak często zapominają o tym, aby nie powielać na innych podstronach tych samych treści i nie dodawać ich do innych usług lub produktów. Wszelkie kopiowanie treści ograniczy widoczność strony i wpłynie na jej pozycje. Jeśli posiadamy w swoim asortymencie produkty, które różnią się między sobą nieznacznie i ciężko nam będzie stworzyć unikalny content, koniecznie zastosujmy synonimy lub inny szyk zdań. W tym celu warto zastanowić się nad przepisaniem tego samego tekstu innymi słowami.
Duplikowane treści świetnie wychwytują roboty wyszukiwarek. Dlatego każdy musi zadbać o to, aby za wszelką cenę unikać powielania contentu na stronie swojego sklepu internetowego. Jednym ze sposobów jest zastosowanie linku kanonicznego – więcej o nim możecie przeczytać w innym naszym artykule klikając tutaj.
Jakie są przyczyny duplikacji treści sklepu internetowego?
Największym problemem jest stosowanie identycznych opisów do różnych produktów, usług i kategorii. Bardzo trudno niekiedy zadbać o oryginalny opis dla każdego sprzedawanego produktu. Ponadto adresy URL. Wiele stron internetowych dostępnych jest pod kilkoma rożnymi adresami. To także może spowodować powielanie treści. Tutaj warto zastosować poprawne przekierowania między każdą wersją adresu.
Wprowadzając certyfikat SSL także można spodziewać się problemu, gdyż istnieć mogą wówczas dwie strony o identycznej treści. Innym utrapieniem okazać mogą się powielone metadane, jak title i description. Warto wówczas zastosować właściwe metatagi.
Podział treści
Tworząc strukturę sklepu internetowego warto zgromadzić wszelkie tematy, które będziemy chcieli przekazać odbiorcom. Treści nie powinny być wrzucane na jedną stronę. Gdy mamy sporą ilość treści o jednej tematyce – podzielmy ją na kilka podkategorii. Podobnie z produktami. Mając za dużo produktów w jednej kategorii, w porównaniu do pozostałych, powinniśmy zastanowić się nad jej podziałem.
Dobrze jeśli dana podstrona znajdywała się tylko pod jednym adresem URL. Na przykład, często zdarzają się sytuacje w których jeden produkt znajduje się w kilku kategoriach i tym samym tworzą się różne adresy URL. Takich sytuacji należy koniecznie unikać.
Jak ustawić kategorie sklepu internetowego?
Dobra kategoryzacja menu sklepu internetowego nie może zbytnio przytłoczyć potencjalnego klienta. Powinna za to pokazać mu, jakie sklep oferuje produkty oraz jak szybko i sprawnie przebyć drogę do szukanego produktu. Gdy sklep ma bardzo rozbudowany asortyment – dotyczy to bardzo często branży odzieżowej – można pokusić się o zastosowanie mega-menu. O co chodzi?
Chodzi o to, aby każdą kategorię rozbudować o podkategorie, a te ewentualnie o pod-podkategorie. Odbiorca zobaczy na początku niewielką ilość podstawowych kategorii, a dopiero po najechaniu widzi wyszczególnione podkategorie. Dla przykładu weźmy pod lupę sklep odzieżowy, w którym są trzy kategorie główne:
- Kobiety;
- Mężczyźni;
- Dzieci.
Po kliknięciu na którąkolwiek z nich zapisuje się filtr do poszczególnych stron, związanych stricte z asortymentem kobiecym, męskim, albo dziecięcym.
Poniżej wyróżnione są podkategorie – w tym przypadku:
- News & Style
- Odzież;
- Obuwie;
- Sport;
- Akcesoria;
- Premium;
- Marki;
- Promocje.
Jest ich dość sporo, jednak każda z nich wydaje się być odrębną. Także na początku dokonujemy wyboru czy interesuje nas asortyment dla pań, panów, czy dzieci, a w dalszej kolejności wybieramy bardziej sprecyzowana podkategorię. Jestem kobieta, zatem wybieram kategorię „kobiety”, a że chcę kupić buty, wybieram podkategorię „obuwie”. Tym samym rozwija mi się opcja pod-podkategorii i mogę z powodzeniem wybrać sobie rodzaj butów jakie mnie interesują. Trafiam na stronę z damskimi czółenkami, o których od dłuższego czasu marzyłam. Pomocne i łatwe? Bardzo! Gdy rozwijają się nam dokładniejsze pod-podkategorie każdy już wie, gdzie wejść, aby znaleźć to, czego szuka:
Tym sposobem odbiorca wie, co wybrać aby z powodzeniem i bez zbędnej straty czasu dostać to, co go interesuje. Odpowiednio stworzone i rozmieszczone na stronie menu to kluczowa sprawa. Warto bardzo mocno tego przypilnować.
Świetną opcją jest też okienko „szukaj”, w które użytkownik wpisać może wyraz, bądź zapytanie które chce odnaleźć na stronie.
Optymalizacja
Google ceni treści tekstowe w obrębie strony, gdyż ich zawartość i znaczenie jest najlepiej zrozumiałe. Roboty poszczególnych wyszukiwarek przywiązują uwagę do tytułów każdej z podstron, dlatego dobrze, aby były one zapisywane w formatach – H1, H2, H3 itd.
Warto stworzyć listę podstron na swoim sklepie internetowym, a w kolejności wypisać ich tagi tytułowe i następne nagłówki. Dla Google liczy się użyteczna i naturalna treść. Ważne także, aby nagłówki były czytelne i przyjazne użytkownikowi. Unikaj powielania tych samych słów w tytule i kolejnych nagłówkach. Można wówczas osiągnąć zupełnie inny skutek od zamierzonego.
Idealne nasycenie słowami kluczowymi to 1-3 % w stosunku do całej treści.
Gdy w swoim sklepie internetowym tworzymy jakiekolwiek podstrony pamiętajmy, żeby zawsze linkować do pozycjonowanych podstron, czyli tych które są dla nas ważniejsze i chcemy, aby znalazły się w wyszukiwarce.
Przykładowo tworząc artykuł na bloga w zamyśle mamy podniesienie pozycji któregoś z produktów, koniecznie zamieśćmy w nim odnośnik do tego produktu.
Zawsze zwracajmy uwagę na różnorodność tagów tytułowych (nagłówki H1-H5) na tych stronach – to bardzo ważne. Tag tytułowy powinien być jeden. Pod nim z kolei mają znajdować się inne podtytuły. Ważne jest, aby pod każdym tagiem znajdowała się treść – właściwej długość i oczywiście jakości. Unikajmy sytuacji, w których dla przykładu, pod nagłówkiem H2 zamieścimy zaledwie jedno zdanie tekstu, a kolejno utworzymy nowy nagłówek, np. H3 i zrobimy z nim to samo. Dobrze zoptymalizowane i zhierarchizowane nagłówki, opatrzone właściwą treścią, będą pozytywnie wpływać na pozycję sklepu internetowego w wyszukiwarkach.
O aspektach związanych z unikalnością, jakością i rozmieszczeniem poszczególnych treści na stronie internetowej można jeszcze wiele napisać. Stworzyć też niejeden poradnik w tej tematyce. Jednak w dzisiejszym artykule zamieściliśmy najistotniejsze wskazówki. Będą one z pewnością pierwszym krokiem do coraz lepszego, a tym samym efektywniejszego budowania treści na Twoim sklepie internetowym.