Jak wypromować sklep internetowy – o mediach społecznościowych

Przez w dniu
social media

Najszybciej rozwijającym się kanałem komunikacji między firmą, a klientem są media społecznościowe. Za ich pomocą firmy angażują swoich klientów, lepiej ich poznają, a także rekomendują oferowane w swoim sklepie internetowym produkty. O możliwościach komunikacji w mediach społecznościowych oraz sposobie komunikowania się z klientem za ich pośrednictwem dowiesz się z naszego artykułu.

Rodzaje platform społecznościowych

Social media całkowicie zmieniły sposób komunikacji między marką a klientem. Dzięki modelowi dyskusji „wszyscy do wszystkich”, a także ciekawym i oryginalnym zawartością treści, nastąpiła rewolucja komunikacyjna. Do najpopularniejszych platform społecznościowych zaliczyć można:

  • Facebook;
  • Linkedin;
  • Twitter;
  • Tumblr;
  • Instagram;
  • Pinterest;
  • YouTube.

Obecność w mediach społecznościowych, a właściwie umiejętne prowadzenie komunikacji, bez wątpienia przyniesie każdemu sklepowi internetowemu sporo korzyści. Nie wystarczy jednak być, trzeba naprawdę efektywnie się komunikować. Możemy w sekundę trafić na szczyt, ale i w sekundę z niego spaść i zniszczyć wizerunek swojej firmy. Obecność w social mediach trzeba bardzo dobrze przemyśleć.

Jak komunikować się w mediach społecznościowych?

społecnzość

Źródło: pixabay.com

Zanim zdecydujesz się rozpocząć działania w social mediach musisz dokładnie opracować strategię działania. Aby zyskać uznanie w oczach swoich odbiorców bez wątpienia musisz wyróżnić się determinacją i ciągłością komunikacji. Dodatkowo pomocne będą:

  • Strategia – wskaż swoje cele strategiczne – na przykład budowa świadomości marki, czy poprawa wizerunku sklepu.
  • Taktyka – czyli to w jaki sposób realizowany będzie cel strategiczny. Na początku warto, abyś obmyślił taktykę pozyskania użytkowników, a następnie stopniowo zwracał większą uwagę na jakość komunikacji. Chodzi o to, aby maksymalnie zaangażować osoby, które zaczęły być uczestnikami komunikacji.
  • Konsekwencja – trzeba konsekwentnie publikować określone treści. Media społecznościowe nie mogą być „na chwilę”. Całodobowa specyfikacja społeczności narzuca swoje reguły. Nie może być tak, że ograniczony budżet zablokuje działania w social mediach, aż do następnej kampanii. Ponowne zaangażowanie odbiorców zajmie dużo czasu i będzie bardzo trudne.
  • Zespół – trzeba sensownie prezentować wszelkie pomysły, zaskakiwać – oryginalnością i ciekawymi materiałami. Nieszablonowy sposób prezentowania treści przez odpowiednie osoby jest niezwykle cenny.
  • Inspirowanie – warto zachęcać internautów do integracji i aktywności. Niech lajkują, komentują, meldują się i oceniają. O to w tym wszystkich chodzi. Profil musi żyć.
  • Kontrolowanie efektów – wszelkie działania w mediach społecznościowych należy regularnie monitorować – do jak dużej grupy dotarły posty czy filmiki Twojego sklepu  i ile osób zaangażowały.
  • Monitorowanie konkurencji – nie ma jednej złotej rady na działanie w mediach społecznościowych. Trzeba zatem regularnie sprawdzać, co dzieje się u konkurencji.

Komunikacja w social mediach

Skuteczne komunikowanie się za pośrednictwem portali społecznościowych jest możliwe. Podstawa to poznanie swojego odbiorcy. Persona jest kluczowa do określenia tematyki i ram rozmowy z konsumentem. O grupie docelowej przeczytasz w naszym poprzednim artykule tutaj.

Najcenniejsi są użytkownicy zaangażowani – nie dlatego, że właśnie na naszym profilu odbywa się konkurs z bardzo ciekawą nagrodą. Uczestnik skuszony nagrodą nigdy nie będzie wystarczająco oddany i lojalny. Zaangażowany uczestnik to taki, który z własnej woli dołączył do profilu, bo spodobała mu się treść, elementy edukacyjne jakie zamieszczamy, czy zainteresowały go linki do naszego sklepu.

Budowanie pozytywnych relacji

Warto przeanalizować, które tematy z punktu widzenia użytkowników są dla nich ciekawe, atrakcyjne, angażujące lub stanowią pewną formę rozrywki. Mając ogólną personę odbiorcy, trzeba rozważyć jakie treści go zainteresują – czy będą to krótkie filmiki, zabawne grafiki, czy może linki. Walka o zaangażowanie uczestników jest bardzo ważna. Liczą się tak drobne aktywności – lajki czy oceny, jak i te bardziej wymagające – dzielenie się z innymi, opinie.

Jak komunikować się na Facebooku, aby wypromować swój e-sklep

media społecznościowe

Źródło: pixabay.com

Każde medium ma swoją odmienną specyfikę. Skupimy się teraz na Facebooku, jako jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych. W jego ramach, jako aktywny uczestnik sieci możesz tworzyć grupy, zakładać fanpage, dzielić się wiadomościami, zdjęciami, a także korzystać z dostępnych aplikacji. Działając na Facebooku należy pamiętać o kilku bardzo ważnych zasadach:

  • ustalaj tematykę komunikacji;
  • uatrakcyjniaj posty i wpisy – zdjęciami, emotkami, linkami, etc.;
  • twórz angażujące treści – ankiety, konkursy, zapytania, quizy;
  • im krócej, tym lepiej – użytkownicy Facebooka w większości preferują krótkie i zwięzłe komunikaty;
  • bądź szczery, a za pomyłki przepraszaj – użytkownicy sieci bardzo chętnie wytykają i przypominają o błędach;
  • regularnie monitoruj profil swojego sklepu;
  • bądź przygotowany nawet na najtrudniejsze pytania;
  • wykorzystuj w swoich psotach wszelkie aktualności – newsy, bieżące wypowiedzi sław, modne akcenty i trendy;
  • weryfikuj swoje działania i mierz ich skuteczność.

Serwisy społecznościowe zachęcają do otwartości i odwagi. Śmiałe i kontrowersyjne przekazy bez wątpienia przykują uwagę. Jeśli tylko masz coś ciekawego do pokazania, pokaż to! Nie obawiaj się wzmożonej komunikacji. W dużych firmach powinien pojawić się codziennie jakiś post, w tych małych minimum raz w tygodniu.

Liczą się także informacje dotyczące wejść na stronę sklepu internetowego za pośrednictwem mediów społecznościowych, a także zachowanie użytkowników na Twojej witrynie. To także należy ciągle monitorować i zwracać uwagę, czy komentują, linkują, subskrybują i co najważniejsze czy więcej kupują.

Źródło:

  • A. Maciorowski, E-marketing w praktyce. Strategie skutecznej promocji, Warszawa 2013.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Zostaw komentarz