Modele rozliczeń za pozycjonowanie

Przez w dniu
karta kredytowa

Pozycjonowanie witryn internetowych to proces wymagający nie tylko wiedzy i umiejętności tworzenia wartościowych treści, ale także doświadczenia. Decyzja o podjęciu działań pozycjonerskich dla własnej strony jest bardzo rozsądna. Jednak samodzielne zajęcie się tym zadaniem może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Znacznie bezpieczniej zlecić pozycjonowanie wyspecjalizowanej agencji marketingowej. Warto jednak wcześniej dowiedzieć się, jaką formę rozliczenia wybrać, aby nie przepłacić, a jednocześnie cieszyć się osiągniętymi efektami.

Czym jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie w wyszukiwarkach to proces tworzenia listy rankingowej tak, aby najbardziej adekwatne do danego zapytania strony internetowe znajdowały się na samej górze. Pozycjonowanie to także zespół czynności optymalizacyjnych, które mają na celu osiągnięcie lepszej pozycji na liście rankingowej.

Jak wygląda praca pozycjonerów?

Pozycjonowanie rozpoczyna się od optymalizacji strony internetowej. To fundamentalny krok ku zwiększeniu widoczności strony w wyszukiwarkach. Poza poprawieniem widoczności strony, dzięki optymalizacji, staje się ona także znacznie bardziej przyjazna dla odbiorców. W pozycjonowaniu główny nacisk kładzie się na content. Im bardziej wartościowe i unikalne treści, tym lepiej. Tworzenie ich jest kolejnym zadaniem pozycjonerów. Content marketing to treści, które przyniosą czytelnikowi określone profity, a tym samym będą przez niego chętnie czytane. Dobra jakoś tekstu w pozycjonowaniu oznacza dbałość o właściwe nasycenie słowami kluczowymi oraz niesienie za sobą benefitów dla użytkownika.

Istotnym elementem pozycjonowania jest także link building. Odpowiednie linki z innych witryn – blogów, witryn społecznościowych,  czasem jeszcze wartościowych katalogów, a także zapleczy (własnoręcznie przygotowanych stron) – przyniosą wiele korzyści.

Formy rozliczeń za pozycjonowanie

Jeśli nie ma się wystarczającego doświadczenia i kompetencji, bezpieczniej powierzyć pozycjonowanie swojego serwisu specjalistom. Patrząc na fakt, że coraz bardziej doceniana jest rola reklamy w wyszukiwarkach i przybywa na nią chętnych, z roku na rok pozycjonowanie staje się twardszym orzechem do zgryzienia. Google nieustannie modyfikuje algorytm wyszukiwania i narzuca bardziej rygorystyczny regulamin. Co więcej, coraz bardziej zwraca uwagę na nieprofesjonalne pozycjonowanie. Jest kilka form rozliczenia się z agencją SEO.

Rozliczanie za pozycje

W tym modelu chodzi głównie o to, aby ustalić listę słów kluczowych. Wynagrodzenie następuje za osiągnięte pozycje dla określonych słów kluczowych. Ustalana jest na przykład opłata za pozycję od 1 do 3, inna dla pozycji 4-6, a jeszcze inna za pozycje 7-10. Premia na ogól naliczana jest dziennie, czyli dla przykładu jeśli dla słowa „czarne sukienki” zostanie osiągnięta pozycja TOP1-3, a stawka za pozycje od 1-3 wynosi 90 złotych to wówczas za trzydziestodniowy miesiąc naliczana będzie premia w wysokości 1/30*90zł.

Plusem tej formy rozliczenia jest fakt, że klient płaci tylko za efekty, a system wynagrodzenia jest zrozumiały i prosty. Jednak system ten ma także liczne wady. Na przykład fakt, że ta sama strona na dane słowo kluczowe może zajmować rożne pozycje, w zależności chociażby od lokalizacji internauty. Dodatkowo model ten może stworzyć pole do nadużyć agencji w stosunku do klienta, w postaci zaoferowania pozycjonowania słów kluczowych, które nie są wpisywane przez użytkowników sieci. Koszty takiego modelu rozliczenia są też zdecydowanie większe niż pozostałych, a elastyczność w doborze słów kluczowych zerowa. Warto też zaznaczyć, że w modelu tym odpada możliwość pozycjonowania “długiego ogona” czyli jednego z najważniejszych elementów SEO.

Ryczałt

Stały abonament polega na ustaleniu wspólnej stawki za usługi pozycjonerskie. Niezależnie od efektów, ryczałt pozostaje taki sam. W takim modelu zazwyczaj agencja przesyła klientowi comiesięczny raport działań, aby klient mógł zobaczyć efekty pracy agencji. Plusem tego modelu jest dowolność doboru słów kluczowych, na których zostaną skupione działania SEO, a także możliwość zaplanowania pracy i działań – rozplanowanie ustalonego z góry budżetu. Jeśli chodzi o wady to w pewnym momencie może zabraknąć motywacji do poprawy wyników ze strony specjalistów, dlatego ważne jest zdecydować się na agencje posiadającą dobre opinie zadowolonych klientów, zamieszczone w wiarygodnych miejscach. Dobrze jeśli firma może pochwalić się dużym portfolio oraz odpowiednią ilością case stady. Jednak model ten jest jednym z najbardziej sprawiedliwych modeli rozliczeń za pozycjonowanie.

Więcej na temat wyboru odpowiedniej firmy pozycjonującej znajdziesz w innym naszym artykule – “Jak wybrać firmę pozycjonującą – poradnik od Google“.

Rozliczanie za ruch na witrynie internetowej

Model ten uwzględnia premię za wzrost ruchu na stronie. Rozliczenie może następować:

  • za wzrost ruchu – na przykład w skali rok do roku;
  • za wejście na stronę użytkownika z wyników wyszukiwania.
wykres

Źródło: pexels.com

Plusem jest swobodny dobór słów kluczowych, a także brak górnej granicy, jak to na przykład jest w przypadku rozliczenia za pozycję, gdzie wyższej pozycji niż miejsce pierwsze nie można osiągnąć. Jednym z minusów jest fakt, że samo określenie bazy ruchu może okazać się skomplikowane, gdyż na ruch wpływ ma na przykład sensowność branży, zainteresowanie nią, a także zmieniający się nieustannie algorytm Google.

Stały abonament z dodatkową premią za efekt

Z reguły ustalany jest niski abonament, stanowiący budżet na wszelkie działania SEO. Dodatkowo płacona jest premia motywacyjna dla osiągnięcia coraz lepszych wyników. Plus to fakt, że model ten wydaje się sprawiedliwy tak dla klienta, jak i pozycjonera, a także motywuje do działania. Minusem jest brak elastyczności w doborze słów kluczowych znany z modelu rozliczenia w płatności za efekt.

Rozliczenie procentowe od przychodu

W modelu tym ustalany jest procent od całościowej sprzedaży sklepu internetowego, jaki zostanie przekazany specjaliście od pozycjonowania lub agencji marketingowej, a w momencie widocznego wzrostu sprzedaży, dodatkowy profit od osiągniętego przychodu. Plusem tej formy jest bez wątpienia większe zaangażowanie specjalisty SEO – chodzi tu tak o wszelkie działania SEO, jak i proces sprzedażowy oraz optymalizację konwersji. Model ten wciąż jest zbyt mało spotykany, a pamiętajmy – przy sprawnej współpracy, taka forma rozliczenia jest korzystna dla obu stron.

Jakie korzyści daje pozycjonowanie?

Dzięki pozycjonowaniu można osiągnąć bardzo wiele. Do podstawowych korzyści zaliczamy:

  • Miejsce na pierwszej stronie wyszukiwań w Google – obecność w TOP10 oznacza większą liczbę wejść na stronę, a co więcej wzrost konwersji. Użytkownicy nie tylko coraz chętniej odwiedzają Twoją stronę, ale także więcej kupują.
  • Efekty – trwałe efekty. Działania SEO mają wpływ na pozycję Twojej strony internetowej, nawet po ich zakończeniu. Co to oznacza? Nawet po zaprzestaniu działań pozycjonerskich efekt pracy jest widoczny. Jednak stopniowo może się to zmieniać, dlatego też zaleca się kontynuację wszelkich działań.
  • Marka – działania pozycjonerskie to korzyści dla marki. Każde działanie w mediach społecznościowych, każdy wpis na blogu to większa świadomość potencjalnych klientów. Budowanie u nich świadomości Twojej marki, a także zwiększanie chęci związanej z zakupem jest niezwykle wartościową korzyścią.
  • Możliwa ocena działań – istnieje możliwość sprawdzenia, czy wykonywane przez agencję działania są skuteczne. Na bieżąco można optymalizować stronę, co poprawi współczynnik konwersji. Analiza wyników pozwala osiągnąć efekty nie przekraczając określonego wcześniej budżetu.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Zostaw komentarz