Poradnik pozycjonowania od Google

Przez w dniu

W Google dużo się ostatnio dzieje. Niedawno pisaliśmy na temat RankBrain i aktualizacji algorytmu Pingwin, a na początku miesiąca dostaliśmy kolejną ciekawą informację, otóż zostały opublikowane wytyczne dla moderatorów treści w naturalnych wynikach wyszukiwania. Ulegają one często zmianom, jednak upubliczniane są zbiorczo, raz do roku. Pierwszy raz Google podało je oficjalnie, a jest to prawie 60 stronnicowy dokument.

 

Czym są wytyczne dla moderatorów Google?

Na oficjalnym blogu dla webmasterów Google możemy przeczytać, że ludzie oceniający jakość wyników (raterzy), pozwalają lepiej zrozumieć eksperymenty przeprowadzane na wyszukiwarce, a w szczególności, czy zmiany te mają pozytywny wpływ na jakość wyników wyszukiwania. Oceny te opierają się na wytycznych przedstawionych w dokumencie. Główne zmiany w porównaniu z poprzednimi wersjami dokumentu mają na celu dostosowanie wyników wyszukiwania do zmieniających się potrzeb użytkowników, a w szczególności tych mobilnych. Obecnie więcej wyszukań jest bowiem przeprowadzanych z urządzeń mobilnych niż komputerów.

Jakie strony oceniane są wysoko?

Poniżej przedstawimy najważniejsze elementy, na które nakazano zwracać uwagę podczas oceny przez raterów.

Podstrony

Pierwszy scenariusz przedstawiony w dokumencie to taki, w którym oceniający trafia na podstronę. Ma ją ocenić w szczególności pod kątem celu w jakim powstała. Ważne jest, aby główna treść podstrony go spełniała, najniżej oceniane są te ze szkodliwym celem lub jego brakiem. Zaostrzoną ocenę nakazano stosować w stosunku do sklepów, banków, stron pośredników płatności i o tematyce medycznej, czyli tych, które wymagają szczególnej wiarygodności.

Cele jakie może obierać podstrona to między innymi opisanie usługi przedsiębiorstwa, zaprezentowanie danych kontaktowych, umożliwienie wyliczenia zarobków po odliczeniu składek, oraz zalogowania do usługi. Będą je spełniały kolejno: lista usług przedsiębiorstwa, szczegółowe dane kontaktowe, kalkulator wynagrodzenia i formularz logowania.

Kolejnym elementem branym pod uwagę jest jakość przedstawianych informacji. Liczy się jej ilość, brak błędów językowych i ortograficznych, zwięzłość przekazu, a tym samym brak banalnych twierdzeń. Szczególnie negatywne oceniane są teksty skopiowane z innych stron, nawet jeśli jest to cytat z podaniem źródła.

Dodatkowe elementy takie jak menu, widgety i stopki, jeśli nie zasłaniają głównej treści, nie mają wpływu na ocenę strony. Tak samo wygląda sytuacja z reklamami. Ważne, aby nie zawierały one zakazanej treści.

Cała witryna

Kolejnym etapem jest ocena elementów dotyczących całej witryny. Wysoko oceniane są treści sporządzone przez osoby z odpowiednimi kwalifikacjami. Ważna jest znajomość tematu i wiarygodność, nie musi być ona poparta dyplomami, najważniejsze jest doświadczenie. Brane pod uwagę są też opinie o przedsiębiorstwie, autorze lub o samej marce. Następnym ważnym czynnikiem jest aktualizowanie treści zamieszczonych na stronie. Sprawdzane jest działanie wszystkich linków i obrazków. Jeśli jest to portal informacyjny, zwraca się uwagę na to, czy regularnie zamieszczane są nowe treści. Nie jest brana pod uwagę obecność starych artykułów.

Tak samo nieistotny jest sam wygląd strony. Nie popadajmy jednak w euforię. To, że wskazówki oceny wyglądu nie zostały zamieszczone w tym dokumencie, nie oznacza, że nie ma ich w innym. Warto też pamiętać o wrażeniach estetycznych samych użytkowników, którzy często opuszczają “brzydkie” strony.

Praktyczne wskazówki

Biorąc pod uwagę powyższe informacje, warto wprowadzić kilka zmian na naszych stronach, a mianowicie:

  • tworząc podstronę pamiętaj o jej celu i o tym, aby został spełniony;
  • treść powinna być zwięzła i w miarę możliwości najdokładniej wyczerpać temat;
  • nie kopiuj treści z innych stron, nawet w formie dłuższych cytatów;
  • główna treść ma być w centralnej części strony, niczym nie przysłonięta;
  • należy dodać krótką informację o autorze treści, danych kontaktowych firmy lub w inny sposób uwiarygodnić informacje;
  • aktualizuj strony i dbaj o ich prawidłowe działanie;
  • zadbaj o opinie na innych stronach.

Cały dokument jest dostępny tutaj.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Zostaw komentarz