Jak tworzyć efektywne metadane, jak title i description?
Możemy się pokusić o stwierdzenie, że tagi tytułowe to jeden z najważniejszych elementów pozycjonowania stron internetowych. Mając zebraną odpowiednią ilość fraz i słów kluczowych można z powodzeniem rozpocząć rozmieszczanie ich w różnych tagach HTML na stronie internetowej. Tylko jak to powinno wyglądać, aby przynosiło największe korzyści?
Dlaczego tag tytułowy jest tak ważny?
Tagi tytułowe mają dość specyficzne znaczenie wyszukiwarek i całego projektu danej witryny internetowej. Tytuł strony zamieszcza się w tagu <title>.
Tag tytułowy pełni następujące funkcje:
- Dla wyszukiwarek tytuł strony jest bardzo istotny – to właśnie on jest indeksowany i przypisuje się mu dużą wagę.
- Ponadto tag tytułowy jest pierwszym tekstem danej witryny, który wyświetla lista rankingowa wyszukiwarki. Co więcej, tytuł stanowi także łącze do witryny. Zatem występujące w tym miejscu łącze powinno wzywać i zachęcać odbiorców do działania – informować ich o tym, że na tej konkretnej stronie znajdą informacje, których poszukują i które związane są z wyrażeniami jakie wpisują w przeglądarce.
Zauważyć zatem można, że tag tytułowy po pierwsze zwiększa widoczność strony internetowej w wyszukiwarkach, a także wzywa do działania – tag tytułowy powinien zachęcać docelowych odbiorców do wejść na daną witrynę.
Jaki powinien być tag tytułowy?
Odpowiedz na to pytanie jest prosta – tak jak każda strona www powinna zawierać oryginalne treści, tak i tag tytułowy powinien być niepowtarzalny. Tytuły muszą wskazywać, co się znajduje na danej stronie, a także muszą informować o różnorodności konkretnej strony.
Jak długi powinien być tag TITLE?
Kierując się ogólną zasadą, tytuł opisowy każdej ze stron witryny powinien składać się z 5 do 10 wyrazów. Powinien zawierać również wyrazy najważniejsze, czyli te które w sposób kluczowy odzwierciedlają całą zawartość strony. Przekładając to na długość znaków, maksymalna ich długość wynosić powinna 59, minimalna 45.
Czym jest metoda mocnej trójki?
Mając wybrane słowa kluczowe warto, przy tworzeniu tytułu, zastosować metodę mocnej trójki. Chodzi w niej o to, aby pierwsze trzy słowa tytułu, w dowolnej kombinacji dawały wyrażenie kluczowe. Za przykład posłużyć nam może następujący tytuł: „Naturalne zielone kawy z Brazylii. I tak – kluczowe wyrażenia w tym tytule mogą być następujące:
- naturalne zielone kawy;
- kawy naturalne;
- zielone kawy.
Zastosowanie tej metody nie zawsze jest możliwe. W sytuacji, gdy kombinacja danych słów wyglądać będzie sztucznie i nienaturalnie, lepiej z niej zrezygnować. Pamiętajmy, że grupa odbiorców pragnie przeczytać treściwy i sprecyzowany opis zawartości danej strony, a nie przeglądać mało mówiącą listę słów kluczowych.
Dlaczego słowa kluczowe warto umieszczać obok siebie?
Wyszukiwarki zwracają uwagę na aspekt umieszczania obok siebie słów kluczowych. Mierzą one tak zwany „rozrzut słów”. Dotyczy to tak tagów tytułowych, jak i zawartości całego tekstu. Zatem budując wyrażenie kluczowe warto zamieszczać obok siebie te wyrazy, które są priorytetowe – i to nie tylko w tagach tytułowych, ale w całym tekście strony.
Meta description
Tworząc zawartości metatagów nie można zapomnieć o sporządzeniu trafnego opisu. Zawartość metatagu description, bo o nim mowa, wykorzystywana jest przez niektóre wyszukiwarki do wyświetlania wyników wyszukiwania. Powinna ona wpływać na poprawę pozycji w wyszukiwarkach, które w czasie tworzenia rankingu zwracają uwagę na metatag description, a także zachęcać użytkowników do wejść na daną stronę.
Chcąc stworzyć dobry opis w miejscu description warto wybrać najważniejsze słowa kluczowe związane z danym tematem. Liczba znaków w opisie powinna oscylować w granicach 150. Tworząc taki opis lepiej zrezygnować z odfiltrowanych już wyrazów i skupić się na tych kluczowych. Odradza się także zamieszczanie słów, które nie są związane z treścią – taki opis może zostać uznany przez wyszukiwarki za spam.
Powszechnie mówi się, że algortym Google nie bierze pod uwagę meta description jako czynnika rankującego. Jednak z nieoficjalnych doniesień wynika, że ma on znaczenie, a optymalizacja meta description jest ważna w pozycjonowaniu.
Link kanoniczny – czemu służy?
Trzeba wystrzegać się duplikacji contentu na swojej stronie internetowej. Roboty poszczególnych wyszukiwarek znakomicie wykrywają duplikacje treści na stronach internetowych. W konsekwencji można spodziewać się widocznego spadku pozycji, co z kolei skutkować będzie mniejszym ruchem na stronie. Niestety w niektórych sytuacjach nie możemy uniknąć zdublowania treści na dwóch różnych podstronach tego samego portalu i właśnie wtedy z pomocą przychodzi link kanoniczny. Ten meta tag, który swoje miejsce ma w sekcji <head> na witrynie www, ma za zadanie informować roboty, która z podstron jest kanoniczna, czyli ta którą chcemy pozycjonować.
Wyjątkowo niekorzystna sytuacja ma miejsce kiedy dana podstrona znajduje się pod dwoma różnymi adresami URL. Powinniśmy zdecydowanie jej unikać, ale jeśli nie mamy innej możliwości, dopuszczalne jest zastosowanie canonical również w tym przypadku. Poprzez linki kanoniczne mamy możliwość uniknięcia “kary” od Google za zdublowaną treść. Ten link, który oznaczony zostanie jako link kanoniczny będzie przez wyszukiwarkę indeksowany, z kolei podstrony z canonical do tej strony w indeksie się nie znajdą.
Nieprzewidywalność wyszukiwarek
Przeszukiwanie internetu przez wyszukiwarki z miesiąca na miesiąc się zmienia. Trudno przewidzieć w jakim momencie większy nacisk będą kłaść na metatagi, a kiedy zupełnie je pominą. Jednak jedno z poczynań pajączków się nie zmienia. Mianowicie – zawsze zwracają one uwagę na tagi tytułowe i sekcję tekstu „body”. Wyjątkiem jest keywords, który nie jest brany pod uwagę przy ocenie strony. Warto zatem zwracać uwagę na rozmieszczenie i dobór słów kluczowych. Ta kwestia jest jest niesamowicie ważna.
Źródło:
- S. Thurow, Pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych, Gliwice 2004.