Marketing mix w sklepie internetowym – jaką rolę pełni cena?

Przez w dniu
zakupy w sklepie internetowym

Cena produktu to jeden z podstawowych elementów marketingu mix. To właśnie ona w znacznej mierze determinuje klienta do podjęcia decyzji zakupowej. Wysokie ceny zmniejszają ilość zakupów, z kolei niższe widocznie pobudzają konsumpcję. Jakie funkcje w sklepie internetowym pełni cena i jaką strategią cenową warto się kierować?

Cena – jeden z czynników konkurencyjności

Jak myślicie, istnieje cena idealna?

Na to pytanie bardzo trudno udzielić jedną, właściwą odpowiedź. Każdy konsument jest inny i wyróżnia się odmiennymi predyspozycjami zakupowymi. I choć właściciele sklepów internetowych wiedzą, że rozsądna polityka cenowa przełoży się na zyski, to ustalenie najwłaściwszej ceny jest niezwykle trudną sztuką.

Co więcej, ceny stale się zmieniają. Nie da się raz na zawsze ustalić jednej ceny dla danego produktu. Zachowania i oczekiwania klientów ciągle się różnicują, struktura kosztów firmy także się zmienia, a dodatkowo konkurencja – stale stawia poprzeczkę wyżej.

Czynniki konkurencyjności

Kompozycja marketingowa, czyli marketing-mix, to zespół wzajemnie powiązanych i oddziałujących na siebie elementów. Marketing-mix obejmuje:

  • Produkt – który powinien spełniać określone funkcje. Analizując produkt trzeba zwrócić uwagę na jego jakość, gwarancję, opakowanie, czy zaspokaja oczekiwania konsumentów i jaki mają do niego stosunek.
  • Cenę – z punktu widzenia konsumentów jest to wydatek, który muszą ponieść, natomiast z punktu widzenia przedsiębiorców to wynagrodzenie za nakład i włożoną pracę.
  • Promocję w skład której wchodzi między innymi reklama, public relations, sponsorowanie oraz komunikacja przedsiębiorstwa z otaczającym rynkiem. Do promocji zaliczamy także wspieranie sprzedaży, która związana jest z bezpośrednim kontaktem sprzedającego z nabywcą, a także jakość obsługi, bo to klient powinien być najważniejszy.
  • Dystrybucję – ta z kolei związana jest ze sposobem rozmieszczenia na rynku produktów i ich sprzedażą. Omawia dostępne kanały dystrybucji.

Jaką politykę cenową wykorzystać?

Właściwie opracowana strategia handlowa przyniesie każdemu sklepowi internetowemu wymierne korzyści. Ważne jest, aby za ceną podążała jakość, choć wiemy, że liczy się także prestiż firmy oraz marka. Za to klienci potrafią dopłacić niebagatelne pieniądze.

Zaniżanie cen nie powinno być kluczowym punktem stosowanej polityki cenowej. Najniższa cena nie jest dobrym rozwiązaniem. I warto o tym pamiętać. Nie o to w tym wszystkim chodzi.

Cena komunikuje o wartości produktu oraz jego jakości – niejednokrotnie konsumenci wyższą cenę utożsamiają z zadowalającą jakością. Jednak działa to z reguły w przypadku odpowiedniej rozpoznawalności marki – marki, która cieszy się sporym zaufaniem.

marketing-mix-zakupy-w-sklepie-internetowym

Źródło: pixabay.com

Polityka sprzedaży na allegro

Wiele firm i sklepów internetowych zamieszcza oferty swoich produktów na Allegro. Owszem, dywersyfikacja źródeł przychodu jest właściwym podejściem w biznesie, jednak to właśnie polityka cenowa staje się sporym wyzwaniem. W umysłach Polaków wykształciło się przeświadczenie, że na Allegro można kupić najtaniej. I w wielu przypadkach tak właśnie jest.

Od pewnego już czasu platforma nie daje możliwości oddziaływania wizualnego produktów na zainteresowanych zakupem. Uproszczony wygląd ofert sprawia, że klienci zwracają większą uwagę na cenę oraz zamieszczone opinie. Jeszcze kiedyś, mając kilku sprzedawców oferujących ten sam produkt, kupujący wybierał tego, który wydawał się bardziej profesjonalny i miał atrakcyjniejszy szablon graficzny (templatkę), a przy tym atrakcyjną cenę. Dziś liczy się opinia i ocena, która najlepiej jakby wynosiła pięć gwiazdek.

Niskie, czy wysokie ceny?

Niski koszt sprzedaży produktów nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Owszem, sprzedając „po kosztach” można spodziewać się wzrostu sprzedaży, ale z drugiej strony wysoki popyt oznaczać będzie, że musisz zwiększyć produkcję, by zagwarantować właściwą podaż. Dodatkowo pamiętaj, jeśli będziesz sprzedawać taniej, bardzo trudno będzie Ci w przyszłości podnieść cenę.

Niska cena wzbudza także wiele wątpliwości co do jakości produktu. A dziś klient bardzo często woli zapłacić więcej, za towar wysokiej jakości.

Konkurując ceną może nie wystarczyć budżetu na konkurowanie innymi elementami marketingu mix. Co więcej, chcąc posiadać najniższe ceny jesteśmy wręcz skazani na brak dochodów, gdyż zawsze znajdzie się jakiś sklep który sprzedaje “po kosztach” tylko po to, żeby zbudować swoją markę.

Czy istnieje złoty środek?

Najbezpieczniej trzymać się w średniej normie obowiązujących cen w konkretnym segmencie handlowym i branży w jakiej działamy. Produkty w naszym sklepie internetowym dotrą wówczas do zadowalającej ilości odbiorców. Jednak, aby być pewnym swego przy utrzymywaniu średnich cen, warto znaleźć inny punkt przewagi nad konkurencją – bo i czemu klient wybrać ma Twój towar, który jest w tej samej cenie, co produkt dostępny w konkurencyjnym sklepie?

A no właśnie. Wypracowanie przemyślanej strategii handlowej, bez wygórowanych cen, jest niezwykle ważne!

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Zostaw komentarz